יום שני, 13 בדצמבר 2010

חוק הספאם -דואר זבל


חוק האוסר משלוח דואר זבל (ספאם)

ב-1 בדצמבר 2008 ייכנס לתוקף תיקון לחוק התקשורת. התיקון לחוק אוסר משלוח פרסומת מסחרית במייל, בפקס, בהודעת SMS או באמצעות מערכת חיוג אוטומטי, ללא אישור של הנמען.  מטרת החוק למגר את תופעת ההפצה ההמונית של פרסומות בלתי רצויות המכונה "ספאם" (או "דואר זבל") באמצעות רשת התקשורת. תופעה זאת  מטרידה בשנים האחרונות ציבור רחב מאוד הן של עוסקים והן של צרכנים בכל העולם. התופעה מעוררת גם בעיות רבות אחרות: אבטחת מידע, חדירה למחשבים ללא היתר, הפצת וירוסים ופגיעה בפרטיות, וכל זאת תוך גרימת נזקים כספיים גדולים.
 
 

שאלות נפוצות
מה היה המצב בארץ לפני התיקון לחוק התקשורת?
חוק התקשורת אסר  לשלוח פרסומות לא רצויות בפקס וקבע כי משלוח כזה מהווה עבירה פלילית. אולם החוק כמעט ולא נאכף. עסקים רבים לא ראו חובה לקיים את הוראות החוק  והוא הפך להיות "חסר שיניים". לפני התיקון  החוק לא חל על דואר זבל במייל, במערכת חיוג אוטומטית וב-sms.
מה ההסדר החוקי בחו"ל?
משרד התקשורת התלבט בין שתי שיטות:
- השיטה האמריקנית, שלפיה  אפשר לשלוח דואר זבל לנמען, אלא אם  הנמען נרשם ברשימת המסרבים לקבל דואר  "זבל". הסכנות שבפריצה לרישום מרוכז של מיליוני כתובות מייל ומספרי טלפון  גרמו ביקורת חריפה נגד שיטה זו.
- השיטה האירופית, שלפיה אסור לשלוח דואר זבל לנמען, אלא אם הנמען הביע את הסכמתו המפורשת מראש, וניתנה לו האפשרות לסרב בכל עת לקבלת דואר זבל.
מה קובע החוק החדש?
המחוקק הישראלי בחר בשיטה האירופית.
הכלל: החוק אוסר על משלוח דברי פרסומת לנמען, בכל אמצעי תקשורת (מייל, פקס, הודעות SMS או באמצעות מערכת חיוג אוטומטי) ללא הסכמה מפורשת מראש של הנמען .
היוצא מהכלל: אין צורך בהסכמה מראש של הנמען אם בעת רכישת מוצר או שירות הנמען מסר את הפרטים שלו, והמפרסם הודיע לו כי הפרטים שלו ישמשו לצורך משלוח דברי פרסומת מסוג דומה לזה שנרכש, ונתן לנמען הזדמנות לסרב למשלוח דברי פרסומת.
האם החוק חל על כל סוג דואר זבל?
לא. החוק חל אך ורק על פרסומת מסחרית, אשר מטרתה לעודד רכישת מוצר או שירות או  לעודד הוצאה כספים בדרך אחרת .  לדוגמה, החוק לא חל על תעמולת בחירות.
האם החוק חל על שיווק בשיטת הטלמרקטינג ועל דיוור ישיר בתיבת הדואר?
לא. נושאים אלו לא טופלו במסגרת חוק זה. יש לציין, כי עסקים קטנים אינם מפרסמים באמצעות מייל, פקס, SMS או מערכת חיוג אוטומטי בשל העלות הגבוהה יחסית  של אמצעים אלה, והמחוקק סבר כי אין לאסור באופן גורף סוג זה של פרסום. עם זאת, הנמען תמיד   יכול לשלוח הודעה לבתי עסק על סירובו לקבל דברי פרסומת בדיוור ישיר ולבקש הסרת  שמו מרשימת התפוצה. 
הסכמתי לקבל דברי פרסומת בעת רכישת חברות במועדון לקוחות (או כל רכישת שירות או מוצר אחר) . האם אני יכול לסרב להמשיך לקבל דברי פרסומת?
החוק מאפשר לכל מי שהסכים תחילה לקבל דברי פרסומת – אם באופן מפורש, ואם בעת רכישת מוצר או שירות - לשלוח הודעת סירוב בכל עת. המשך משלוח דברי פרסומת לאחר קבלת הודעת סירוב מהנמען מהווה הפרה של החוק.
קיבלתי דואר זבל מבלי שביקשו את הסכמתי. האם הדבר מהווה הפרה, ומה הסנקציה?
משלוח דברי פרסומת ללא הסכמתו המפורשת ומראש של הנמען או לאחר משלוח הודעת סירוב, מהווה עבירה פלילית,  ודינה קנס של עד 202,000 ₪ . בנוסף, הנמען רשאי להגיש תביעה לפיצוי ללא הוכחת נזק שלא יעלה על 1,000 ₪  על כל פרסומת שקיבל. כמו כן,  אפשר להגיש תובענה ייצוגית נגד המפרסם אם מתקיימים התנאים להגשת תובענה ייצוגית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...