יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

ביטול עסקה לרכישת ריהוט




ביטול עסקה לרכישת ריהוט


א' הזמין רהיטים בחנות וחתם על טופס הזמנה. בתמורה התחייב לשלם אלפי שקלים. כעבור יומיים התחרט וביקש לבטל את ההזמנה. החנות סירבה לבטל את ההזמנה בטענה שההזמנה כבר הועברה לביצוע.

שאלות נפוצות


מה מעמדה של הזמנה? האם היא הסכם מחייב?
על-פי החוק, ועל-פי פסיקת בית המשפט, אופיו של המסמך נקבע על-פי תוכנו, ולא על-פי כותרת המסמך. לכן, אם חותמים על טופס הזמנה מפורט, הכולל את כל פרטי העסקה ואת התחייבויות הצדדים (פירוט ההזמנה, מחיר, תנאי תשלום, מקום האספקה וכדומה), זהו אכן הסכם משפטי מחייב לכל דבר ועניין.
זהירות! רבים חותמים על "זיכרון דברים" ומניחים – בטעות! – שהוא אינו מחייב, וכי הם יכולים לחזור בהם עד שיחתמו על הסכם. אולם בית המשפט פסק שאם מהות המסמך היא הסכם, הוא אכן מחייב, וכאמור, אין חשיבות למה שכתוב בכותרת. 

האם אחרי רכישת הרהיט ניתן להתחרט?
למרבה הצער, לא! וזאת, משום שנחתם הסכם לכל דבר ועניין. אבל, חשוב לזכור: החוק מחייב את בית העסק לגלות לקונים את מדיניותו להחזרת רהיטים, שנקנו. עליו להציג זאת בשלט, במקום נראה לעין ובאותיות ברורות וקריאות, המפרט את המדיניות שלו לגבי ביטול עסקה. התקנות קובעות שיש להציג את ההודעה ליד כל קופה במודעה, שגודלה לפחות A4, וכותרתה בגופן 65("מדיניות השבת טובין") . אם בבית-העסק יש שלט כזה, הקונים רשאים לפעול על-פיו.  אם אין שלט כזה, ניתן לבטל את ההזמנה.
חשוב לדעת:
׳ לפי החוק, אם אין שלט של מדיניות ביטול העסקה, בית העסק מאפשר להחזיר את הרהיט תוך 7 ימים, וזאת גם אם בהזמנה בכתב נקבע שלא ניתן לבטל.
עמדת המועצה לצרכנות: אם הריהוט סטנדרטי, או שטרם הוחל בייצורו, הקונים רשאים להודיע על ביטול העסקה

האם הדין זהה גם לעניין שינוי בהזמנה?
החוק וההגינות קובעים שהסכמים יש לקיים בתום לב ובדרך מקובלת. לכן, אם קונים מבקשים לבצע שינוי בהזמנה, בטרם הוחל ייצור הרהיט, ואם השינוי לא יגרום נזק לבית העסק או עלות נוספת – עמדת המועצה לצרכנות היא שחובת תום הלב וההגינות מחייבים את בית העסק להיענות לבקשת הקונים.

ומה אם בהזמנה צוין שכל שינוי כרוך בתשלום של 10% ממחיר המוצר?
משמעות סעיף זה היא שבמקרה של שינוי בית העסק זכאי לקבל מהקונים פיצוי מוסכם בשיעור 10%. החוק קובע שבית המשפט יוכל להפחית את הפיצוי, אם הוא נקבע ללא יחס סביר לנזק.

ומה אם התגלו פגמים ברהיט?
חשוב מאד לתעד את הפגמים, לצלם אותם ולפנות בכתב (בפקס או בדואר רשום) לבית העסק, בדרישה לתקן את הפגמים מידית. אם בית העסק לא תיקן את הפגם או לא החליף את המוצר במוצר חדש תקין, יש להודיע לו במכתב רשום שהעסקה מבוטלת בשל הפגמים שלא תוקנו, ולדרוש החזר כספי מלא. אם בית העסק מסרב לבטל, זה הזמן לפנות אל המועצה הישראלית לצרכנות בטופס הגשת תלונה.

טיפים


1. לפני הזמנה של רהיט בררו את כל הפרטים הדרושים (כולל: מידות
    החדר), והשוו את הפרטים בבתי-עסק אחרים.
    זהירות! ייתכן שהמחיר המוצג על התווית, הוא רק "בסיס למו"מ"!

2. אם אינכם שלמים עם הרכישה – אל תזמינו את הרהיט, גם אם סוכני
    המכירות משכנעים מאוד. עדיף להמתין ולשקול היטב את הרכישה, ולא
    לפעול בפזיזות.

3. לפני חתימה על מסמך כלשהו, קראו אותו בקפידה, ואם משהוא לא ברור
     – דרשו הבהרה בכתב.
    זהירות! אמנם גם הבטחות בעל-פה מחייבות, אך קשה להוכיח כי  
    התקיימו. לכן מומלץ לתעד בכתב כל סיכום שנעשה בעל-פה.

4. בדקו: האם יש זכות לביטול הרכישה? מי משלם את ההובלה? האם
    המחיר כולל   הרכבה? האם יש אחריות? לכמה זמן?

5. חשוב לכתוב בהזמנה את כל הפרטים החשובים, למקרה שתהיה אי-
    התאמה (למשל: צבע, מידות, דגם), ואפילו לבקש לצרף דוגמה
    להזמנה. 

6. חשוב לכתוב בהזמנה את מחירו של כל פריט בנפרד, ואת מועד
    האספקה המדויק! כך תוכלו לבטל את הרכישה במקרה של איחור
    משמעותי באספקה או אי אספקה של חלק מהפריטים, ולעצור תשלומים
    עתידיים. 

7. אם מוצר אינו מסופק מידית, חשוב להגן על התשלומים. יש לכך כמה
    דרכים. למשל:
    א. שלמו באמצעות שיק "למוטב בלבד" לתאריך שלאחר מועד
         האספקה. 
    ב. שלמו בתשלומים בכרטיס אשראי – התשלום הראשון יהיה לאחר
         מועד האספקה.

8. התמקחו על גובה המקדמה. אם המוכרים דורשים מקדמה של 5% עד
    10%, אל תקבלו זאת.
    זהירות! מקדמה היא סיכון! בתחום הריהוט והמטבחים שיעור פשיטות
    הרגל גדול. וגם הרשתות הגדולות אינן חסינות בפני נפילה כלכלית. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...