יום שני, 13 בדצמבר 2010

הצגת מחירים במסעדות ובברים


הצגת מחירים במסעדות ובברים

הצגת מחירים במסעדות ובברים

האם דרישת תשלום "דמי אבטחה" או "דמי שירות" במסעדות ובברים היא חוקית?
במועצה לצרכנות מתקבלות פניות רבות של צרכנים בשאלה: האם מסעדות, ברים ובתי קפה חייבים להציג תפריט  מפורט ובו כל המחירים, והאם הם רשאים לגבות תוספת תשלום בגין "דמי הבטחה" או "דמי שירות"?
התשובה דורשת פרשנות של הוראות החוק, ולהלן תמציתה.
 

 


שאלות נפוצות
האם מסעדות, ברים ובתי קפה חייבים להציג בתפריט את כל המחירים?
חוק הגנת הצרכן מחייב עוסק להציג מחירים על גבי מוצרים או על גבי אריזתם.  במקרה של בית קפה, בר או מסעדה, אין אפשרות מעשית להציג מחיר על המנות.
רוב בתי הקפה והמסעדות מציגים תפריט ובו מגוון מוצריהם ומחיריהם.
לאור לשון החוק, הדורש הצגת מחיר על גבי המוצרים או על אריזתם, הרי שאין חובה להציג מחירים בתפריט במסעדה.
לעתים הצרכנים חושבים מוטעים לחשוב שהמחיר המוצג על התפריט הוא המחיר "הסופי", בעוד שבפועל מתווספות לחשבון תוספות תשלום שונות בגין "דמי שירות" ו"דמי אבטחה".
האם מותר להוסיף לחשבונית "דמי אבטחה" או "דמי שירות" או כל תוספת אחרת, ולרשום בתפריט "בתוספת דמי שירות 12%"?
ברוב המקרים יש תפריט ויש מחירים, ואז החוק אוסר על הטעיה ומחייב לציין את המחיר הכולל, כלומר כולל מע"מ וכל תשלום חובה הנלווה לרכישה בגין שירות או נכס שלצרכן אין אפשרות מעשית לוותר עליהם במסגרת העסקה.
הסעיף הרלוונטי בחוק מדבר בעד עצמו:
"לא יפרסם עוסק ולא ינקוב, במפורש או במשתמע, מחיר של נכס או של שירות המוצע לצרכן, אלא אם כן הוא המחיר הכולל בלבד ורק במטבע הישראלי."
הצגת מחיר בבר או במסעדה, שאינו כולל דמי שירות או דמי אבטחה, וגביית תשלומים אלו כתשלומי חובה לאחר ביצוע העסקה מהווה לכאורה עבירה על החוק.
מסעדות נוהגות לעתים לדרוש תוספות למחיר בגין דמי שירות או דמי אבטחה: לפעמים הצרכן מגלה את הדרישה לתוספת מחיר עם קבלת החשבונית, ולפעמים עסקים מציינים  בתפריט "המחיר אינו כולל דמי שירות", "בתוספת דמי שירות" או ביטויים דומים.
- כאשר מדובר בתשלום חובה, הרי שמדובר בעבירה על החוק, כי החוק מחייב לציין את מחירו הכולל של המוצר.
כאשר מדובר בתוספת לתשלום, הניתנת לשיקול דעתו של הצרכן, הרי שאין בכך עבירה על החוק, כי ניתנת לצרכן אפשרות שלא לשלם את התוספת. 
האם בתי המשפט הרשיעו בתי עסק על אי הצגת מחיר כולל במסעדות ובבתי קפה?
במאי 2006 בית משפט השלום בתל-אביב הרשיע מסעדה ומנהלה בגין אי הצגת מחיר כולל. על פי כתב האישום, המסעדה הוסיפה לתשלום 2 ₪ דמי אבטחה ו-12% דמי שירות. יש לציין כי הנאשמים לא הודיעו לצרכן בכל דרך שהיא שהוא אינו חייב  בתוספת התשלום, ובכך לא ניתנה לו אפשרות מעשית להימנע מתוספת התשלום במסגרת העסקה.
בית המשפט התחשב בעברם הנקי של הנאשמים, ובהיעדר פסיקה תקדימית בנושא זה גזר קנס של 20,000 ₪ על החברה ו-10,000 ₪ על מנהלה.
יש לציין כי בעבר הוגשה תובענה ייצוגית נגד מסעדה בעניין זה, ובה נטען כי הלקוחות לא שמו לב לתוספת של 12% ושילמו את התוספת תוך הטעיה.
בתיק זה אושר הסכם פשרה בין הצדדים, ולפיו לקוחות המסעדה ששילמו את התוספת יקבלו שובר זיכוי של 12% .  
בתפריט המסעדה לא צוין כי למחיר יתווספו דמי שירות. בעת התשלום קיבלתי "טיוטת" חשבונית . האם זה חוקי?
לפעמים מוגש לצרכן חשבון לתשלום הכולל תוספת בגין דמי שירות או דמי אבטחה, אולם בכותרת החשבון מצוין "טיוטה".
במקרים אחרים המסעדות מוסיפות לחשבון את התשלומים, אך מציינות ליד סכום התוספת את המילה "אופציונלי", כלומר הצרכן רשאי לבקש להסיר רכיב זה מן החשבון.
לעמדת המועצה מדובר בנוהג לא ראוי, אם כי  אי אפשר לומר כי איננו חוקי. לכאורה הצרכן מודע לכך שהוא  אינו חייב לשלם את התוספת בגין השירות.
מטרת החוק לאפשר לצרכן לדעת את מחיר המוצר או השירות בטרם יבצע את ההזמנה. בנסיבות אלה, הצרכן אינו מודע מראש לתוספת המחיר שיידרש. זאת ועוד, לעתים הצרכן אינו יודע  שהוא רשאי להימנע מתשלום זה או שאינו יודע מה משמעות הביטוי "טיוטה" שבראש החשבון או המילה "אופציונלי", והוא ישלם את התוספת. לעתים, עצם הצורך לבקש להסיר את רכיב התוספת עלולה  לגרום לצרכן אי נעימות שתמנע ממנו מלבקש זאת.   כך למשל, קשה להניח כי אדם המזמין מישהו לארוחה ואינו מרוצה מהשירות, יסיים את הארוחה בוויכוח או בדרישה להימנע מתשלומי התוספת מחשש שמא יצטייר על ידי  אורחו כקמצן או כמי שמדקדק בקטנות. משום כך סבורה המועצה כי מדובר בנוהג בלתי ראוי וקוראת לצרכנים לברר אם קיימות תוספות מחיר בחשבונית , ובמקרים שבהם  הם חושבים שלא זכו לשירות טוב  הם יכולים  לא לשלם את התשלום הנוסף. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...