יום שני, 13 בדצמבר 2010

מועדוני לקוחות




מועדוני לקוחות


התחרות בין חברות כרטיסי אשראי על הצרכנים הולידה את כרטיסי המועדון המפתים את המצטרפים אליהם במתנות, בהטבות ובמבצעים. צרכנים מוצאים את עצמם מחזיקים  כמה כרטיסי אשראי, ומשלמים דמי חבר או דמי כרטיס (אם לא עושים מספיק עסקאות בכרטיס, למשל).
האם כרטיסי המועדון הם באמת משתלמים וממה כדאי להיזהר?

שאלות נפוצותטיפים


מהו כרטיס מועדון?
ישנם סוגים שונים של כרטיסי מועדון:
כרטיסי מועדון לקוחות שאינם כרטיס אשראי: ההצטרפות אליהם היא לפי שיוך לארגון או למקצוע (מועדון הסתדרות הרופאים בישראל, מועדון המהנדסים, מועדון אנשי הקבע והגמלאים וכו'). ישנם גם כרטיסי מועדון של חנויות או של רשתות (רשת ביגוד ואופנה, למשל) שמבטיחים הנחות, מתנות ומבצעים ייחודיים לחברי המועדון במטרה לשמר את נאמנות הלקוחות. קבלת הכרטיס מותנית בתשלום דמי חבר של  50 עד 100 ₪ ואף יותר.

כרטיסי מועדון המשמשים ככרטיס אשראי: לרכישה ברשתות הכלולות במועדון בלבד - כרטיס life style  , כרטיס ACTIVE  של רשתות שיווק ועוד.  בכרטיס  זה אפשר לקנות ולשלם ברשתות השיווק הגדולות המכבדות את כרטיס  המועדון.  כרטיסי מועדון  אלו הם תוצר של שיתוף פעולה עסקי בין חברת אשראי לבין רשת שיווק, המעוניינים לשלב כוחות כדי להגדיל את מעגל הלקוחות שלהן. בדרך כלל ההצטרפות למועדון אינה כרוכה בתשלום דמי חבר,  והכרטיס משמש ככרטיס אשראי לכל דבר.  ישנם כרטיסי מועדון שנותנים  גם אשראי מתגלגל , כלומר אפשרות לגלגל את התשלומים שנצברו בכרטיס למועד מאוחר יותר תמורת ריבית. דומה הדבר ללקיחת הלוואה.

על מה מתלוננים הצרכנים?
במועצה התקבלו תלונות על כרטיסי מועדון ועל כרטיסי מועדון שהם כרטיס אשראי:
• עיקר התלונות  הן על דרישת מועדון הלקוחות למסור בעת ההרשמה פרטים, אשר לא נראו לצרכנים רלוונטיים לחברות במועדון (למשל: האם הנך בעלים של מקרקעין?). הלקוחות ראו בכך פגיעה בפרטיות.
• צרכנים הלינו על הצפה בפרסומות או במשלוח דיוור ישיר בעקבות ההצטרפות.
• תלונות אחרות נגעו בהצעות של עסקאות שהתבררו בדיעבד כיקרות יותר.
• לקוחות התלוננו על  שלא נגלו להם כל התנאים לשימוש בכרטיס האשראי או לקבלת ההטבות וההנחות.

האם יש חיסרון בכרטיסי מועדון?
סקר שפורסם על ידי ynet בספטמבר 2003 ונעשה עבור יצרנית ארנקים בארץ גילה שהישראלי הממוצע מחזיק בארנקו יותר מ-4 כרטיסי אשראי או מועדון ורק 50 ₪ במזומן. הסקר הראה עוד כי 14% מהנשאלים מחזיקים 9 כרטיסי מועדון בארנקם.
פעמים רבות אנשים מוצאים עצמם מחזיקים  כמה כרטיסי אשראי, וכל כרטיס אשראי מקנה סל הטבות שונה ותנאי אשראי שונים.
כדי לנצל את כל ההטבות  האלה נדרש מאתנו מאמץ לא מבוטל של השוואת מחירים בין הרשתות, מעקב אחר המבצעים וההנחות שמקנים הכרטיסים וניהול הרכישות, ורק כך נקבל פטור מדמי חבר (נדרשות מינימום של  פעולות בחודש לכרטיס) או מתשלומים נוספים שחלים על הכרטיס.
 פיתוי ההטבות של כרטיסי המועדון מחייב אותנו לנהוג באחריות ומתוך מודעות לניהול ההוצאות שלנו. צרכן שאינו מתוחכם דיו עלול למצוא את עצמו מעביר סכומים  לא מעטים לחברות האשראי ( עמלות וריביות).

כיצד להימנע מהוצאות מיותרות?
כדאי מאוד לעשות סדר בארנק ולבחון עד כמה באמת ננצל את ההטבות שבכרטיסים שאנו מחזיקים. עלינו לבחון עד כמה אנחנו באמת זקוקים להטבות אלו ואם ההטבות המובטחות הן אטרקטיביות ומצדיקות את אחזקת הכרטיס הנוסף ואת ההוצאות הכרוכות בכך.
זכרו, כי התחרות על הצרכנים באה מכל כיוון, וכולם יודעים  שאפשר  ליהנות ממבצעים ומהנחות גם ללא שייכות למועדון מסוים.

ממה להיזהר בעיקר?
חשוב ביותר לברר אם מדובר במועדון לקוחות או בכרטיס אשראי של מועדון לקוחות– אם מציעים לכם הצטרפות בשעה שאתם בלחץ, או כשאתם עומדים בתור ושמאחוריכם שורה של לקוחות רגזניים – סרבו, אף אם אתם מאבדים הנחה בקנייה זו. צרכנית שנכנעה ללחץ לא הספיקה לקרוא את טופס ההצטרפות ולהבין על מה היא חתמה. בדיעבד הסתבר שההצטרפות למועדון  כללה גם רכישת כרטיס אשראי נוסף המונפק בשיתוף עם הרשת.
דעו לכם כי להצטרפות למועדון לקוחות יש מחיר. אתם אמנם  "מפסידים" מבצעים, אבל אתם גם מפסידים את פרטיותכם. הרגלי הקנייה שלכם, למשל, חשופים בפני החנות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...