יום רביעי, 15 בדצמבר 2010

בעקבות מודעה בעיתון או באינטרנט הזמנתי מוצר או שירות טלפונית/באינטרנט. האם אני יכול לבטל?



בעקבות מודעה בעיתון או באינטרנט הזמנתי מוצר או שירות טלפונית/באינטרנט. האם אני יכול לבטל?  

בעיסקה של הזמנת מוצר בטלפון או באינטרנט יש לצרכן בדרך כלל זכות לביטול העיסקה, בתנאים המפורטים כאן: עיסקה בטלפון, בפקס  או באינטרנט - כלומר התקשרות בינך לעסק ללא נוכחותך בעסק - כשהיא נערכת בעקבות פרסומת בעיתון, באינטרנט, ברדיו וכו', נקראת עיסקת מכר מרחוק. כיוון שעיסקת מכר מרחוק היא עיסקה חריגה -  הצרכן אינו יודע תמיד ממי הוא קונה ולא תמיד רואה מה הוא קונה - החוק קבע הוראות מיוחדות לגביה, הן לגבי זכות ביטול העיסקה ע"י הצרכן והן לגבי חובתו של העסק לגלות מידע:
חובת גילוי מידע- בעיסקת מכר מרחוק מחייב חוק הגנת הצרכן את העסק להציג לצרכן מידע מלא על העיסקה - שם וכתובת של העסק, תכונות עיקריות של הנכס, מחיר, מועד אספקה, תנאי תשלום, אחריות לנכס וכן פרטים בדבר זכות הצרכן לבטל את העיסקה. אם העסק לא יידע בכל הפרטים האמורים, הרי לא זו בלבד שהמוכר ביצע עבירה פלילית, אלא הצרכן אף זכאי לבטל את העיסקה תוך שבועיים מהיום שיקבל את הגילוי השלם בכתב כאמור.
זכות ביטול העיסקה- בעסקאות מכר מרחוק המתייחסות למכירה של מוצר, החוק מאפשר לצרכן לבטל את העיסקה תוך שבועיים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת הגילוי השלם של פרטי העיסקה בכתב. המשמעות היא, שאם חסר אפילו פרט אחד במסמך הגילוי השלם, יכול הצרכן לבטל את העיסקה גם אם עבר זמן רב. הביטול צריך להתבצע בכתב, ע"י משלוח מכתב, פקס או  e-mail לבית העסק. כדאי לשלוח את הודעת הביטול בדואר רשום ולשמור את אישור המשלוח, או לשלוח פקס, לשמור את אישור הקבלה ולרשום מי מאשר בטלפון את קבלתו. בעסקאות המתייחסות לשירות, זכאי הצרכן לבטל את העיסקה תוך 14 יום מיום עשיית העיסקה, אבל לפחות שני ימים שאינם ימי מנוחה לפני היום שבו אמור היה השירות להינתן. דמי הביטול שהעסק יכול לגבות מוגבלים ל- 5% ממחיר המוצר או מאה ₪, לפי הנמוך ביניהם.
 בעסקאות מכר מרחוק אין זכות ביטול במקרים הבאים:
-  מוצרים שערכם יאבד בזמן שעד החזרת המוצר לעסק, כגון עיתון או מוצר שיכול להתקלקל, למשל חלב.
-  שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי - אם המועד שנקבע למתן השירות חל תוך שבעה ימים שאינם ימי מנוחה ממועד עשיית העיסקה. כלומר, ניתן לבטל הזמנת שירותים מסוג זה, רק כאשר מדובר בהזמנה שנעשתה לפחות עשרה ימים לפני התאריך בו אמור להתקיים השירות.
-  מידע - נתונים, סימנים, מושגים או הוראות, למעט תוכנות.
-  מוצר שיוצר במיוחד עבור הצרכן בעקבות העיסקה, למשל רהיט.
-  מוצר הניתן להעתקה או שכפול  שהצרכן פתח את אריזתו המקורית, כגון ספר או cd.
שימו לב - לפעמים מנסים עסקים להגביל את זכות הביטול שלא בהתאם לחוק. למשל, קובעים שאין להחזיר מזגן או תנור שכבר הותקנו. בנוסף, למרות כל האמור לעיל, תמיד שמורה לצרכן זכות ביטול במקרה של מוצר פגום, איחור באספקה וכדומה. חשוב גם לדעת, כי זכות הביטול נשמרת לצרכן גם במקרה שנפתחה ואפילו הושמדה האריזה המקורית של המוצר. יוצאי דופן הם ספרים, דיסקים או מוצרים אחרים הניתנים להעתקה, שנפתחה אריזתם המקורית  - הווה אומר העטיפה שמונעת שימוש או העתקה שלהם. שימו לב: במקרים בהם הצרכן קיבל מלכתחילה את המוצר ללא עטיפה כזו, יש לו כמובן זכות לבטל את העיסקה.
חשוב לדעת שבמקרה שהעסק מתעלם מזכותו של הצרכן לבטל את העיסקה, ומוגשת תביעה לבית המשפט והצרכן מוכיח כי העסק עמד בסירובו לכבד את החוק, תהיה לבית המשפט סמכות לחייב את העסק לשלם לצרכן פיצויים לדוגמה של עד 10,000 ₪ בשל הפרת החוק.
 


שאלות, תשובות, צרכנות, המועצה, טיפים, עיצות, הדרכה, כסף, מוצר,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...