יום שני, 13 בדצמבר 2010

חיובים ללא הסכמה בטלפון הסלולרי




חיובים ללא הסכמה בטלפון הסלולרי


צרכנים בדקו את חשבון הטלפון הסלולרי שלהם וגילו לתדהמתם חיובים על כל מיני שירותים שהם כביכול הזמינו (רובם הודעות SMS). הצרכנים התלוננו  לאחרונה במועצה לצרכנות והכחישו שהזמינו את השירותים שעליהם חויבו.

שאלות נפוצות


על אילו שירותים מדובר, בכמה חייבו אותם?
מדובר בעיקר בשירותי הודעות טקסט (מסרונים) כמו חדשות, הודעות הזמנה לאודישנים, הורדות משחקים, בדיחות או שירות דמוי שירותי היכרות. על כל  מסרון חויבו הצרכנים במחיר של  1 - 5 שקלים. כשמדובר  על מסרונים שנשלחו מדי יום  או אפילו על כמה מסרונים ליום  והחיוב מסתכם בסכומים גדולים.

כיצד ספקי שירותים מוצאים את דרכם לחשבון הסלולרי שלנו, אם השירותים אינם מסופקים ע"י חברות הסלולר?
פעילות חברת הסלולר מוסדרת ע"י רישיונות שמחייבים את החברות לספק ללקוחות שלהם, מעבר לשירותים הבסיסיים, גם שירותים שמכונים "שירותי ערך מוסף"  -  שירותי מידע ותוכן, כמו מידע פיננסי, דיווחי תנועה, חדשות ספורט ובידור וכד'. כדי למלא את ההוראה מתקשרות חברות הסלולר בהסכמים עם ספקי השירותים, הספקים מדווחים לחברות הסלולר על השירות וחברות הסלולר מחייבות  את הצרכנים. כאשר צרכן מגלה בחשבונו חיוב על שירות כזה ופונה לחברת הסלולר, הוא מופנה לספקיות התוכן וחברת הסלולר אינה ממהרת לבטל את החיוב.

האם חברת הסלולר יכולה לבטל את החיוב, והרי יש לה הסכם עם החברות להעביר את התמורה לשירות?
הוראות הרישיון מגינות על הצרכנים וקובעות מפורשות שבעל רישיון לא יספק שירות משירותיו "שהמנוי לא ביקש במפורש לקבל, ולא יאפשר אספקת שירות של ספק שירות שהמנוי לא ביקש במפורש לקבל"
המשמעות היא שאם הצרכן טוען שלא ביקש שירות או לא הסכים לו,  אסור לגבות ממנו תשלום, ואסור אפילו לספק לו את השירות הזה.  למעשה, כשצרכן פונה לחברת הסלולר בטענה שלא הזמין את השירות שעליו חויב חברת הסלולר  צריכה להפסיק מיידית את גביית התשלומים ולדאוג לזיכוי של הצרכן.

כיצד עלי לפעול כאשר אני רואה בחשבון חיוב עבור שירות שלא הזמנתי? מה עלי לעשות כאשר חברת הסלולר מפנה אותי לספק השירותים?
הצרכן אכן מצוי בבעיה, משום שלא ברור איך הוא חויב, הוא אינו יודע מה יש בידי החברה, אולי הוא לחץ על איזה שהוא כפתור send כשקיבל איזה שהוא מסרון,  וספק השירותים טוען שזה היה אישור והסכמה לקבלת השירות.
לכן, הדרך הנכונה היא לפנות לחברת הסלולר ולדרוש את הפסקת הגבייה, וכן לשלוח העתק למועצה לצרכנות ולמשרד התקשורת כדי שאלה יחייבו את חברת הסלולר לפעול על פי הרישיון.
במרס 2009 אישר בית משפט המחוזי בתל אביב תובענה כייצוגית נגד פרטנר, סלקום וחברה שהקימה אתר היכרויות בשם פופיק והמנהלים שלו.
בתובענה טענו התובעים לקיומם של עשרות אלפי לקוחות של חברות הסלולר שצורפו לאתר פופיק מבלי שהביעו כל הסכמה  להצטרפות, וחמור מכך, לאחר הרישום נשלחו להם מסרוני sms שבגינם חויבו בסכום של 5 ₪ למסרון.
ביהמ"ש אישר, כאמור, את התובענה כייצוגית.  זה מלמד אותנו שישנם כלים שיכולים להגן על הצרכנים, וצריך לקוות שחיובים  כאלה יופסקו.
בתחילת חודש אוגוסט 2009 הוגשו שתי תובענות ייצוגיות נוספות נגד חברות סלולר וספקי שירותים בהן טוענים התובעים כי הם חויבו בגין שירות שלא הוזמן.
בתחילת חודש ספטמבר 2009 פנתה המועצה לצרכנות למשרד התקשורת בדרישה להסדיר את הנושא על מנת למגר את התופעה ואת הפגיעה בציבור הצרכנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...