יום שני, 13 בדצמבר 2010

כיצד מפרסמים מנסים לעקוף את חוק הספאם?


כיצד מפרסמים מנסים לעקוף את חוק הספאם?

במועצה מתקבלות תלונות רבות המעידות על תופעה חדשה יחסית  - מפרסמים מתקשרים אל הצרכן ומנתקים את השיחה בטרם הספיק לענות. צרכנים רבים חוזרים אל המספר שממנו התקבלה השיחה  ומקבלים הודעה מוקלטת של פרסומת או של שיווק מוצרים.
האם התנהלות זו חוקית? 
 

שאלות נפוצות
למה החברות פועלות בשיטה כזו?
נראה כי החברות שפועלות באופן זה מודעות לחוק הספאם, שנכנס לתוקפו בדצמבר 2008, האוסר על משלוח פרסומת מסחרית במייל, בפקס, ב-SMS או באמצעות מערכת חיוג אוטומטי אלא אם התקבלה הסכמה מראש של  הצרכן. מי שמפר את החוק  יכול להיתבע ולשלם פיצוי עונשי של עד 1000 ₪ לכל פרסום.  נראה שהחברות מעוניינות לעקוף את החוק ולהימנע ממשלוח הודעות אסורות.
האם התנהלות זו חוקית?
המתלוננים מדווחים כי התופעה  מטרידה. חלק מהמתלוננים הם בעלי עסקים, והם צריכים לחזור בטלפון לכל פונה. חוק  התקשורת קובע מפורשות ששימוש בטלפון באופן שיש בו כדי להטריד את הציבור מהווה עבירה פלילית, שדינה  מאסר שלוש שנים או קנס גבוה.

חשוב לזכור שביהמ"ש פירש מטרד באופן רחב מאוד וציין שלפעמים  הטרדה יכולה לנבוע מאופן הפרסום או מתוכן הפרסום. התופעה המתוארת, המפתה את הצרכן להתקשר למספר שממנו הגיעה השיחה שהתנתקה, היא בהחלט הטרדה, ולכן נראה שפעילות כזו, לאור חוק הספאם ומטרתו, אסורה  בהחלט.
חוק הספאם אוסר גם על משלוח פרסומת למי שלא הביע רצון לקבלו, והביטוי "דבר פרסומת" הוגדר בחוק: מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת.
אין ספק שהצלצול והניתוק הנ"ל מהווים משלוח מסר שמטרתו לגרום לנו לקבל פרסומות (על חשבוננו), ולכן יש פה עבירה על החוק. הצרכן יכול  לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד 1000 ש"ח על כל מסר שנשלח, ולו רק בשל ההוצאה הכרוכה בהתקשרות עם המפרסם - הצלצול החוזר.
איך צרכן יכול לגלות את זהות המפרסם או החברה שפועלת בשירות המפרסם?
בתלונות שהתקבלו במועצה לצרכנות נמסר כי קידומת המספר, שממנו התקבלו השיחות שנותקו, היא 073 או 072, ולא תמיד אפשר לזהות את המפרסם.
במקרים שבהם המפרסם אינו מזדהה, המועצה לצרכנות ממליצה לפנות למשרד התקשורת, לדווח ולדרוש ממנו את פרטי המפרסם. 
טיפים
כיצד לצמצם את הפגיעה בפרטיות שלנו ואת ההטרדה באמצעות הטלפון?
 
• קבלת שיחה שנותקה מיידית ממספר טלפון המתחיל, נכון להיום,
   בספרות 073 או 072 עשויה להעיד על פרסומת.  מי שאינו מעוניין בשמיעת
   הפרסומת יכול להימנע מחיוג למספר זה.
• מומלץ להסביר את התופעה לילדים, לומר להם להימנע ממסירת המספר
   שלהם לגורמים לא מוכרים או לעסקים או לחברות סקרים או למשחקים
   שבהם מבקשים מהם את מספר הטלפון הנייד. מסירת מספר הטלפון
   מאפשרת שמירתו במאגר ושימוש חוזר לצורך שליחת או פעולות שיווקיות.
•  לבקש מהילדים להימנע מלחזור למספרי טלפון המתחילים בספרות
    האמורות 072 ו- 073 במקרה של צלצול וניתוק מיידי.
• כאשר רוכשים מוצר או שירות, מומלץ לבחון בחוזה או בטופס ההזמנה את
   הסעיף המדבר על הסכמה למשלוח פרסומות – זכותכם לסרב לקבל
   פרסומות בדיוור ישיר ולמחוק את הסעיף הרלוונטי בחוזה.
• אם רכשתם מוצר או שירות ובהסכם  הסכמתם למשלוח פרסומות, אבל
  כעת הן מפריעות לכם, אתם יכולים לדרוש במכתב לבטל את הסכמתכם
  ולתעד את דרישתכם.
• בעת הרשמה למועדון לקוחות או לאתר אינטרנט, בדקו אם מסירת
   המספר הנייד או הכתובת האלקטרונית היא הכרחית. אם לא, עדיף 
   להימנע מכך. אם כן, מסרו כתובת אחרת מיועדת לכך. 
• קיבלתם פרסומת בניגוד לדין? תעדו אותה ואתם יכולים לעמוד על זכותכם .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...