יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

עסקאות ברוכלות



עסקאות ברוכלות – זהירות!

החתימו אותי בבית על רכישת מוצר/שירות – האם מותר לי לבטל את העסקה?


עסקה ברוכלות היא עסקה מסוכנת בשל עמדת הנחיתות בה נמצא הצרכן בביתו מול סוכן מכירות ממולח, כשלצרכן קשה להשתחרר מהלחץ השיווקי המופעל עליו.
במועצה לצרכנות מתקבלות תלונות רבות של צרכנים אשר חתמו על הזמנת מוצרים או שירותים שאין להם בהם כל צורך, בעלות של אלפי שקלים (מטהר מים, שואב אבק, מוצרי קוסמטיקה, מנוי לשירותי חירום רפואיים), כשהחתימה על העסקה נבעה בעצם מהלחץ שהופעל עליהם.
המחוקק היה ער למצב זה ובחוק הגנת הצרכן  קיים סעיף המאפשר לצרכן לבטל עסקה ברוכלות .
מהי רוכלות ומהם התנאים לביטול העסקה ותוצאותיו?
*המידע במדור זה הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי בהתאם לכל מקרה ונסיבותיו.

שאלות נפוצותטיפים


מהי עסקה ברוכלות?
עסקה ברוכלות היא עסקה שנעשתה בבית הלקוח, או במקום עבודתו, שירותו הצבאי, לימודיו, או בכל מקום שאינו מקום של בית העסק . למשל, עסקה שנעשית בתערוכה שמתקיימת באולם, מספר ימים בלבד בשנה, היא עסקה ברוכלות. במקרה אחר קבע ביהמ"ש לתביעות קטנות* כי עסקה שנעשתה באולם בבית מלון היא עסקה ברוכלות.

האם בית העסק חייב למסור לי חוזה בכתב?
כן. מיום 2.10.08  על בית העסק למסור לצרכן חוזה בכתב בו יפורטו הפרטים הבאים, בצמוד אחד לשני, בהבלטה מיוחדת ובאותיות ברורות וקריאות:
• שם העוסק, מספר זהות שלו ( מספר עוסק מורשה או מספר חברה ) וכתובתו
• התכונות העיקריות של הנכס או השירות
• מחירו הכולל של הנכס או השירות ותנאי התשלום
• מועד מסירת הנכס או השירות אם הם לא ניתנים במועד עשיית העסקה
• מידע בדבר אחריות לנכס
• מידע בדבר זכותו של הצרכן לבטל את העסקה בהתאם לחוק

רכשתי מוצר מסוכן מכירות שהגיע אלי הביתה. האם אני יכול לבטל את העסקה והאם הביטול כרוך בתשלום דמי ביטול?
חוק הגנת הצרכן מאפשר לבטל את העסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה לפי המאוחר מביניהם. העסק לא יכול לדרוש תשלום דמי ביטול.


רכשתי שירותי תקשורת מסוכן מכירות שהגיע אלי הביתה. האם אני יכול לבטל גם לאחר תחילת מתן השירות?
בשירות מתמשך, כגון שירותי תקשורת (טלפוניה, טלויזיה רב ערוצית, אינטרנט), ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות.
המועד האחרון לביטול העסקה הוא 14 יום לאחר ביצוע העסקה או לאחר קבלת החוזה בכתב, לפי המאוחר.

ביטלתי עסקה לרכישת שירות מתמשך לאחר תחילת מתן השירות. האם עלי לשלם דמי ביטול או דמי התקנה?
במקרה של ביטול עסקה ברוכלות במועד הנקוב בחוק העסק יכול לדרוש תשלום:
בגין השירות שסופק: אם החברה התחילה לספק את השירות, על הצרכן לשלם בעד השירות שניתן לו עד למסירת ההודעה על הביטול.
דמי ביטול: בעסקה ברוכלות, הספק לא רשאי לדרוש תשלום דמי ביטול.
דמי התקנה: אם הותקן ציוד בבית הלקוח לצורך הספקת השירות הספק רשאי לדרוש תשלום דמי התקנה שהוגבלו ל-100 ₪.

האם עלי לשלוח הודעת ביטול בכתב?
החוק לא דורש הודעת ביטול בכתב, והודעה טלפונית בהחלט תקפה, אולם מומלץ מאוד לשלוח הודעת ביטול בכתב, בדואר רשום, ולשמור עותק המכתב ואישור הדואר. כן מומלץ לתאר במכתב את כל תהליך השיווק, שכן נסיבות המכירה יכולות לבסס עילות נוספות לביטול העסקה, המקנות לצרכן זכויות נוספות, כמו במקרה של הטעיה על תכונות המוצר, ניצול מצוקה, אי מתן הזדמנות סבירה לעין בחוזה לפני החתימה.במקרה בו העסק מסרב לבטל את העסקה ומתכחש לקבלת הודעת הביטול בטלפון, יהיה על הצרכן להוכיח כי שוחח בטלפון ואת תוכן השיחה. על כן, על מנת למנוע אי ודאות מומלץ מאוד לשלוח הודעת ביטול בכתב ובדואר רשום, כאמור.
בנוסף, מתלונות שהתקבלו במועצה עלה כי הסוכנים ממשיכים גם בטלפון בניסיונותיהם לשכנע את הצרכן כי המוצר טוב או העסקה כדאית, או במקרים אחרים טוענים כי אין לצרכן זכות ביטול או כי הביטול כרוך בתשלום דמי ביטול גבוהים, בניגוד לחוק, כמובן במטרה למנוע את הביטול.

שלחתי מכתב ביטול בדואר רשום תוך המועד של 14 יום הנקוב בחוק, אולם העסק מסרב להחזיר לי את כספי. מה עלי לעשות?
ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר המגיע לכם וגם על פיצוי עונשי של עד 10,000 ₪ כפי שיקבע בית המשפט. 

האם הביטול כרוך בתשלום דמי ביטול?
לא. במקרה בו הודעת הביטול ניתנה תוך המועד הנקוב בחוק, על העוסק להחזיר את מלוא הסכום שקיבל.

פתחתי את האריזה, התחלתי לעשות שימוש במוצר - ואינני מרוצה ממנו. האם השימוש במוצר מונע ממני כל זכות ביטול?
פתיחת האריזה ו/או שימוש במוצר אינם מונעים את הביטול. אבל במקרה בו השימוש במוצר גרם להרעה משמעותית במצבו, העוסק יוכל לדרוש מהצרכן פיצוי בגין הפחת במוצר שנגרם כתוצאה מהשימוש בו. העוסק יוכל אף לקזז בין ההחזר המגיע לצרכן לבין הפחת במוצר ולהחזיר לצרכן רק את ההפרש.



* התקשרו אליכם והציעו לכם מוצר או שירות חינם? זהירות. סביר להניח שהמטרה האמיתית היא למכור לכם מוצר או שירות. אם אינכם מעונינים לפתוח את הדלת לסוכן מכירות אל תתפתו להסכים לקבל את המתנה... כי אין מתנות חינם!
* סוכן המכירות מבקש להחתים אתכם על הזמנת מוצר או שירות?...עצור! בקשו פסק זמן כדי לקרוא את ההזמנה לבד, ללא נוכחותו, ובעזרת בני משפחה או חברים, או כדי לחפש מידע על החברה או על המוצר באינטרנט. אם הסוכן מסרב, או טוען כי ההטבה או ההצעה תקפה לאותו יום בלבד...עצור! סירוב זה הוא חשוד.
* אם אתם עומדים לחתום... עצור! דרשו שכל מה שהוסכם יפורט בהזמנה/ בחוזה (תכונות המוצר, אביזרים, דגם, תנאי השירות, אפשרות ביטול או החזרה ועוד)
* אם חתמתם על הזמנה של מוצר או שירות, הדבר הראשון הוא לקרוא את ההזמנה/החוזה, לברר אם כל מה שהובטח צוין בחוזה. אפשר להתחרט  ולבטל את העסקה.
* אם אתם מעונינים לבטל, שלחו הודעת ביטול בכתב. אפשר בפקס אבל מומלץ תמיד לשלוח בדואר רשום. שמרו עותק של המכתב ואת האישור של הדואר- זו ההוכחה לכך שביטלתם תוך המועד הנקוב בחוק.
* שלחתם מכתב ביטול אולם העסק מתעלם? זה הזמן לפנות למועצה לצרכנות לקבלת סיוע.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...