יום שני, 13 בדצמבר 2010

אחריות המוכר או אחריות המתקין?


הרכבה והתקנה - אחריות המוכר או אחריות המתקין?

צרכנים רבים רוכשים מוצרים המחייבים הובלה והתקנה. מדובר במוצר שיצא מתחת ידיו של בית העסק ומגיע לבית הלקוח באמצעות טכנאי, שליח, מתקין או כל אדם אחר מטעמו. כאשר מתעוררות תקלות בהרכבה או בהתקנה, הצרכן מוצא את עצמו מתלבט את מי עליו לתבוע, מי האחראי לביצוע עבודות ההתקנה – המוכר או המתקין; כמובן שכל צד מפנה אצבע מאשימה כלפי  הצד השני. 
 
 

שאלות נפוצות
אם הצרכן הזמין הובלה באופן עצמאי, האם לא הוא האחראי לפגמים שייווצרו ?
ברור שכאשר הצרכן מזמין על חשבונו מתקין או מוביל עצמאי, שאיננו קשור לבית העסק, אז המתקין או המוביל אחראים לכל פגם שנגרם למוצר, ולא בית העסק.  אבל במקרים רבים מדובר במציאות הרבה יותר מורכבת: בית העסק מוכר מוצר, מסכם על מחיר נפרד עבור הובלה והתקנה, ואז מתעוררת השאלה: האם אין מדובר כאן במתקין או במוביל של בית העסק?כאשר נגרם נזק מי אחראי? 
רכשתי רהיטים ונדרשתי לשלם ישירות למוביל שמתקין את הרהיטים. האם זה אומר שהמוביל/המתקין הוא שכיר שלי, ואז האחריות לנזק חלה עליו?
ביהמ"ש לתביעות קטנות בירושלים נדרש לשאלה זו בעניין הובלה והתקנה של דלתות ומשקופים. ביהמ"ש התייחס לעובדה כי מחיר ההובלה וההתקנה נקבעו בטופס ההזמנה ולטענת הקונה כי נאמר לו שהמתקין יגיע מטעם המוכר. בית המשפט קבע את אחריותו של המוכר,  אף על פי שסוכם בין הצדדים כי התשלום עבור ההתקנה יבוצע ישירות למתקין. בית המשפט ציין גם, שהעובדה שהתשלום למתקין נקבע ע"י המוכר, והעובדה שהמתקין נשלח ונבחר על ידו קובעים את מסגרת האחריות, על אף שתשלום בוצע על ידי הלקוח. 
טיפים
איך צרכן יכול  לפעול לשמירה על זכויותיו במקרה שבו ההתקנה  אינה טובה?
 
• מומלץ לציין בפני המוכר שאנו לא מכירים מתקינים ומובילים ואנו מבקשים
   את המלצתו, תוך ציון מפורש שמדובר באחריותו של המוכר לספק את
   המוצר כולל הובלה והתקנה תקינים.
• מומלץ לדאוג שהעובדה כי המוביל/המתקין נבחר על ידי המוכר ושכרו
   נקבע על ידו, תירשם במפורש בהזמנה או בחשבונית. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...