יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

יחידות נופש


"הבטיחו לי מתנה בטלפון, והזמינו אותי לבוא לקבלה."

יחידת נופש או חברות במועדון נופש – כך מוכרים לנו אותן 

המועצה הישראלית לצרכנות מקבלת מאות תלונות בשנה בנושא רכישת יחידת נופש או חברות במועדון נופש. מהתלונות עולה כי החברות פועלות בשיטות אגרסיביות, כדי לשכנע את הצרכנים להשקיע עשרות אלפי שקלים בשירות שאין להם כל צורך בו.
חוק הגנת הצרכן אינו מעניק הגנה מלאה לצרכנים בכל המקרים, על כן חשוב לדעת ממה להיזהר, וכיצד להיחלץ מעסקה שנעשתה בתנאי לחץ.
 

שאלות נפוצותטיפים
שיטת השיווק האגרסיביות – כיצד זה עובד?
הטלפון מצלצל. על הקו נציגים של חברת שיווק. שם החברה משתנה מעת לעת, כך שלא ניתן, למשל, לברר אם יש כבר תלונות נגדה באינטרנט. הנציגים מבשרים בחגיגיות שזכיתם בפרס או במתנה יקרי ערך (נופש בחו"ל, טלוויזיה LCD, מכונית), ומזמינים אתכם לטקס חלוקת פרסים או למפגש היכרות.
במקום טקס חלוקת פרסים ומתנות, המוזמנים נחשפים לערב שיווק אגרסיבי ביותר, שנמשך מספר שעות. במהלכו הם חותמים על חוזה לרכישת יחידת נופש או חברות במועדון נופש. המחיר: עשרות אלפי שקלים! ברוב המקרים, בשל תנאי הלחץ המוזמנים אינם מסוגלים להבין את מהות העסקה.
 
מהו החוק? – בשל נסיבות ההתקשרות ובשל הפוטנציאל הגבוה לפגיעה בצרכנים, חוקק חוק, שלפיו:

א.   על העוסקים למסור לרוכשים טופס גילוי בכתב.
ב.   הרוכשים רשאים לבטל עסקה לרכישת יחידת נופש תוך 14 יום מיום
       העסקה או מיום קבלת טופס הגילוי.
מהי יחידת נופש?
על-פי החוק, יחידת נופש היא זכות לעשות שימוש, לסירוגין, בחדר או במקום מגורים אחר באתר נופש, במשך תקופה של שלוש שנים לפחות, ולתקופה של יומיים או יותר כל שנה.
דוגמה: זכות לעשות שימוש בחדר ל-4 נפשות, בבית מלון מסוים בחו"ל, לתקופה של שבוע ימים כל שנה במשך 29 שנים.
 
יש שני סוגים עיקריים של יחידות נופש:
א.   המלון בו נמצאת יחידת הנופש ומספר השבוע נקבעים בחוזה – זכות
       לינה ביחידה בגודל מסוים במלון מסוים, אשר כתובתו מפורטת בחוזה,
      בשבוע קבוע (למשל, שבוע מספר 18), ואין כל צורך להזמין מקום מראש
ב.   יחידת הנופש והזמן אינם נקבעים בחוזה – זכות לינה ביחידה בגודל
       מסוים באחד מבתי המלון המפורטים בחוזה, בשבוע שאינו קבוע, אלא
       בעונה שמוגדרת, בדרך כלל, בחוזה. יחידת נופש זו היא על בסיס מקום
       פנוי, ועל בעלי היחידה להתקשר אל אנשי הקשר בחו"ל או בארץ, על
       מנת להזמין מקום.
 
התלונה:
במועצה לצרכנות התקבלו עשרות רבות של תלונות נגד חברות המשווקות יחידות נופש מן הסוג השני. תוכן התלונות: לא ניתן לקבל יחידה פנויה, גם כאשר ההזמנה נעשתה חודשים רבים מראש.
מהי העלות האמתית של יחידת הנופש?
מחיר יחידת הנופש מורכב מהפרטים הבאים:
א. עלות היחידה עצמה (בדרך כלל אלפי דולרים) ועלות התחזוקה השנתית – דמי אחזקה של היחידה שעל הרוכשים לשלם כל שנה, גם אם אינם מתכוונים לעשות בה שימוש.
ב. לעלות הנ"ל יש להוסיף הוצאות נלוות, שבלעדיהן לא ניתן לעשות שימוש ביחידה: כרטיסי טיסה, ארוחות, השכרת רכב, נסיעות בין שדה התעופה למלון וכל הוצאה אחרת שמוציאים בזמן הנופש.
ג.   כמו כן יש להוסיף את עלות  החברות בחברת תחלופה (כמה מאות דולרים כל שנה), אם רוצים להחליף את מיקום היחידה בשבוע אחר או במלון אחר).
ייתכן כי רכישת יחידת הנופש אינה כדאית מבחינה כלכלית, לאלה שרוצים לנפוש במקום אחר בכל פעם, או שאינם מעוניינים להישאר באותו המלון במשך שבוע ימים. לכן יש להשוות את העלויות למחיר חבילות הנופש המוצעות למכירה במשך כל השנה.
מהי חברות במועדון נופש?
בשנים האחרונות התחילו המשווקים למכור חברות במועדון נופש באותה שיטת השיווק: תמורת 10,000$–15,000$, הרוכשים זכאים להנחות בבתי מלון, בהשכרת רכב ובכרטיסי טיסה.
התלונה:
תלונות רבות הן על כך שבפועל החברה מוסרת אך ורק כרטיס חבר ובעצם ההנחה היא רק עד 50%. במקרה אחר ניתנה לצרכנים אך ורק סיסמה לגלישה באתר אינטרנט של המועדון, וכל השירותים הם על בסיס מקום פנוי. צרכנים אשר קיבלו את הסיסמה וניסו להשיג מחירים זולים כמובטח, מגלים כי המחירים הם מחירי שוק.
אם כך, ספק אם העסקה כדאית מבחינה כלכלית. לכן מומלץ להתייעץ עם המועצה לצרכנות לפני שאתם חותמים על העסקה.
רכשנו יחידת נופש בחו"ל, ואנו רוצים לבטל את העסקה.
לא! בדרך כלל, תקנון החברה בחו"ל מאפשר לבעלי יחידה להחזיר אותה לבעלים של אתר הנופש – אמנם ללא עלות נוספת אך גם ללא החזר כספי.לשם כך,  יש לשלוח לחברת התחזוקה, הגובה את דמי האחזקה, בקשה להחזיר את היחידה. בעניין זה המועצה לצרכנות יכולה לסייע לכם.כמו כן, התקנון קובע, בדרך כלל, כי במקרה של הפסקת תשלום דמי אחזקה במשך תקופה מסוימת, יחידת הנופש מוחרמת ולאחר מכן מבוטלת ללא החזר כספי (חוב דמי האחזקה מתקזז עם שווי היחידה). למועצה לצרכנות לא ידוע על תביעות משפטיות של חברות זרות נגד ישראלים אשר לא שילמו דמי אחזקה עבור יחידה בחו"ל.
מידע נוסף
אנו רוצים למכור את יחידת הנופש שלנו בחו"ל. מה עלינו לעשות?
זהירות ממתווכים של יחידות נופש בחו"ל!
אין לנו מידע על חברה רצינית בארץ, העוסקת בתיווך למכירת יחידות נופש "יד שנייה". נראה כי אין ביקוש ליחידות נופש בחו"ל או בארץ. במועצה לצרכנות התקבלו תלונות רבות של צרכנים אשר שילמו "דמי תיווך" או "הוצאות שיווק" מראש, כדי למכור את היחידה שלהם. לאחר בירור נמצא שהם שמו את כספם על קרן הצבי.
הובטח לנו טלפונית למכור את יחידות הנופש שלנו תמורת סכום גדול. מה עלינו לעשות?
אל המועצה לצרכנות הגיעו תלונות רבות של צרכנים, אשר שוכנעו לשלם עשרות אלפי שקלים מראש, תוך הבטחה כי יחידת הנופש שלהם תימכר בחו"ל במחיר של עשרות אלפי יורו. 
כל החברות הפועלות בתחום זה, נוקטות את אותה השיטה: הן פונות טלפונית אל בעלי יחידות באמצעות מאגר שבידיהם, ומציעות להם למכור עבורם את היחידה. הן מפעילות לחץ על בעלי יחידות הנופש ומזרזות אותם להגיע אל משרדי החברה במהירות, "כי יש להם קונים"; אם לא יגיעו במהירות, החברה תפנה אל בעלים של דירות אחרות.
בטלפון מובטח כי אין צורך בתשלום כלשהו, אולם כאשר מגיעים אל משרדי החברה, המציאות שונה. החברה מציגה לבעלים של דירות הנופש מצג שווא, שלפיו מצבם קשה ביותר, כי עליהם לשלם דמי אחזקה גבוהים במשך עשרות שנים. זאת משום שלדברי החברה, דמי האחזקה יהיו גבוהים יותר, ואין אפשרות להיפטר מהיחידה אלא להעביר אותה לקונים אחרים.
היו גם מקרים שנמסר לבעלים של דירות הנופש כי אם יפסיקו לשלם לחברה בחו"ל, היא תגיש נגדם תביעה ותפעיל נגדם הליכי הוצאה לפועל.
אך אין זה נכון! ניתן להחזיר את יחידת הנופש ואף להפסיק לשלם דמי אחזקה.
כתנאי לטיפול ביחידת הנופש התבקשו בעליה לשלם מראש "הוצאות שיווק", או לרכוש "חברות במועדון", המעניקה הנחות מפליגות בשירותי נופש – תמורת עשרות אלפי שקלים.
ככלל, יש להיזהר מהבטחות של גורמים עסקים, המבטיחים עסקה בטוחה ורווח עצום!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...