יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

תווי קנייה וקניות לקראת החגים




תווי קנייה וקניות לקראת החגים


לקראת  החגים צרכנים רבים בישראל קונים ו/או מקבלים תווי קנייה לרכישה ברשתות גדולות.
מה קובע החוק לגבי תווי קנייה ואיזה מידע חייב המנפיק לפרסם עליהם?

שאלות נפוצותטיפים


מה היקף התופעה?
מסקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות בשיתוף עם חברת גיאוקרטוגרפיה בספטמבר 2007, עולה כי כ- 47% מציבור הבוגרים בישובים היהודים בארץ מקבלים תווי קנייה כמתנה לחג. על אף שנטען כי התופעה הצטמצמה, עדיין מדובר במספר גדול מאוד.

האם הציבור מעוניין במתנה זו?
מהסקר עולה כי כ- 63% מציבור מקבלי תווי הקנייה, היה מעדיף לקבל כסף מזומן באותו השווי במקום התלושים, לעומת 31% המעדיפים להמשיך ולקבל תלושים.

למה בעצם כל כך הרבה אנשים אינם מעונינים בתווי קנייה?
לקבל תווי קנייה זה אולי נחמד. אבל מתברר שלתווים יש לא מעט מגבלות שהופכות אותם לפחות אטרקטיביים לחלק גדול מהציבור. כך למשל:
- 100 שקלים אינם תמיד מאה שקלים. ישנן רשתות שמכבדות את התו
  בפחות מערכו. הדבר בולט בעיקר במקומות בהן ישנן רשתות זולות יותר
  שדווקא בהן התו מכובד בערך נמוך יותר - מה שמפחית את הכדאיות.

- ישנם צרכנים שבאזור מגוריהם אין רשתות משתתפות או שהם אינם נוהגים
  לרכוש באותם רשתות.

- ישנן חנויות שמגבילות את הרכישה למוצרים מסוימים או שאינם מאפשרים
  רכישת מוצרים במבצע.

- ישנן רשתות שמסרבות לתת עודף למשלמים בתווים גם אם מדובר
  בהפרש ניכר.

המגבלות והסייגים יוצרים בלבול . מה החוק קובע בעניין?
תו הקנייה הוא התחייבות המנפיק לכבד את התשלום בגובה הסכום המודפס על גביו, ברשתות ובחנויות ששמן מופיע על התו.
חוק הגנת הצרכן אוסר על הטעייה בעניין מהותי בעסקה, ועל כן חייב המנפיק לציין כל סייג וכל מגבלה על התו באופן ברור. לדוגמה: מועד התפוגה, מדיניות המנפיק לגבי התו שפג תוקפו, רשימת הרשתות והחנויות המכבדות את התו באופן חלקי בלבד וערך השימוש החלקי, כל מגבלה וסייג לשימוש התו בכל רשת או חנות בנפרד, האם הרשת או החנות מכבדת את התו רק עבור חלק מסכום הקנייה, האם ניתן לקבל עודף במזומן או זיכוי או לא ניתן לקבל עודף כלל.

האם קיימת חובה ספציפית לגבי המידע שעל המנפיק לפרסם על התווים?
ביום 18.10.04 הוציא הממונה על הגנת הצרכן הנחייה לכל רשתות השיווק ולכל גוף המנפיק תווי קנייה, בה קבע כי ערך המימוש של התו מחייב עד למועד סיום תוקף התו, וקבע כי המנפיק יפרסם על התו, באופן בולט וברור, את מלוא המידע הנדרש על מנת לאפשר לצרכן  בחירה מושכלת, וכן להקל עליו להבין את הערך הכלכלי של התו. עוד קבע הממונה, כי על המנפיק לצרף לתווים תקנון, אם ישנו, וכי בכל פרסומת עליו לפרסם את ערך המימוש של התו ברשתות השיווק של המנפיק והמגבלות למימושם, אם קיימות.
זאת ועוד, הממונה קבע כי יש לפרסם על התו את פרטי המנפיק (שם, מספר זהות, כתובתו, מספר הטלפון של שירות לקוחות ) וכל מגבלה וסייג:

· מועד התפוגה ומדיניות לגבי תו שפג תוקפו יפורסם באופן בולט על התו

· רשימת הרשתות או החנויות המכבדות את התו תפורסם על התו

· רשימת הרשתות או החנויות המכבדות את התו באופן חלקי

· כל מגבלה בשימוש תופיע בצמוד לשם המסחרי של החנות או הרשת על
  גבי התו

· רשימת החנויות והרשתות הנותנות זיכוי בלבד במקום עודף בתווי קנייה או
  במקום עודף בשקלים.
טיפים

* "אותיות קטנות"- תמיד קראו את האותיות הקטנות משני צדדיו של התו,
    תופתעו למצוא שם סייגים מפתיעים, שלא לקחתם בחשבון. 

*  יש להעדיף רכישה במקומות זולים בהם מכבדים את התו במלוא ערכו.

* קראו את הסייגים בטרם יציאה לקניות. ישנם עסקים שאינם מאפשרים
   רכישת מוצרים שבמבצע או מוצרים מסוימים מכלל הסחורה. דעו כי אסור
   למשווקים לדרוש או להציב סייג שאינו מצוין על גבי התו ובתקנון המצורף.

* מומלץ לברר אם קיים תקנון ומה התנאים למימוש התווים טרם הרכישה.
   ניתן להתקשר טלפונית לשירות הלקוחות המופיע על גבי התו ולבקש
   הבהרה. אם קיים תקנון, מומלץ לברר אם ניתן לעיין בו באתר האינטרנט
   של המנפיק.

* לבדוק מהן הזכויות המובטחות לצרכן לגבי קבלת עודף (זיכוי או מזומן). 

* היזהרו מרכישת תווים בסכומים גבוהים. צרכנים רבים רכשו תווים
   בסכומים גבוהים והפסידו חלק גדול מהסכום ( 50% מערך התו) בעקבות
   קריסת רשת קלאבמרקט אשר הנפיקה תווי קנייה.

* בכל מקרה בו נתקלתם בבעיה הקשורה לתו, כמו למשל אי כיבוד התו,
   סייגים שלא הופיעו קודם לכן או סירוב להשיב עודף – פנו למועצה
   לצרכנות לקבלת סיוע.
כיצד כדאי בכלל להיערך לקניות בערב החג?


להשוות - בדרך כלל הצרכנים מבצעים רכישה מוגברת לקראת החגים
   וזה מאפשר לבצע את הרכישה בדרך חסכונית. למשל, לרכוש לאחר
   השוואת מחירים ולהעדיף מקומות זולים יותר.

* להשוות מותגים שונים באותה החנות.

מבצעים - חשוב לשים לב למבצעים והנחות: החוק מחייב לפרסם את
   מחיר המוצר לפני ההנחה כדי שנדע אם באמת אנו מקבלים הנחה או זה
   רק מוצג לנו כהנחה.

בדקו את החשבונות- במקרים רבים תגלו פער בין המחיר שעל המוצר
   שהוא המחייב לזה שבקופה.

מזון מוכן- רבים רוכשים מזון מבושל מוכן. בעבר התגלו לא מעט ליקויים
   ויש להעדיף מקומות עם פיקוח בריאותי כמו מסעדות מוסדרות,  מקומות
   נקיים שהעובדים נוגעים באוכל עם כפפות, וכן מקום שבו יש תחלופה רבה
   של המזון באופן שמבטיח טריות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...