יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

מסירת חוזה וצורתו


המדריך לצרכן הנבון

במועצה לצרכנות מתקבלות תלונות רבות של צרכנים המזמינים מוצרים יקרי ערך (רהיטים, מחשבים, שירותים שונים) ומגלים בדיעבד, בביתם, כי ההטבות או ההבטחות שהובטחו להם אינן מופיעות בחוזה. במקרים אחרים מגלים הצרכנים כי בגב ההזמנה מופיעים תנאים כלליים, בצבע בהיר, בהם לא הבחינו בעת ביצוע העסקה.
חוק הגנת הצרכן מחייב עוסק למסור לצרכן את החוזה לעיון לפני החתימה וקובע כללים לעניין צורת החוזה. באם העוסק אינו מקיים את הוראות החוק, לצרכן הזכות לבטל את העסקה.
 
*המידע במדור זה הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי בהתאם לכל מקרה ונסיבותיו.
 

 

שאלות נפוצות

סוכן מכירות הגיע אלי הביתה ומציע עסקה לרכישת שירותי חירום רפואיים. החוזה ארוך ואין באפשרותי לקרוא אותו ולהבין אותו ללא עזרה. מה ניתן לעשות?
חוק הגנת הצרכן ( סעיף 5(ב) )(1) מחייב עוסק לתת לצרכן הזדמנות סבירה לעיין בחוזה לפני החתימה . המונח "הזדמנות סבירה" מתפרש בהתאם לנסיבות חתימת העסקה.
לדוגמא, במקרה בו הצרכן חולה או מבוגר מאוד, הוא זקוק לסיוע על מנת לאפשר לו לקרוא ו/או להבין את החוזה. בית המשפט התייחס לסוגייה במקרה של חוזה שנחתם בבית הלקוח, עם קשיש חולה שלא היה מסוגל לקרוא את החוזה לפני החתימה. בית המשפט פסק כי על מנת לתת לצרכן הזדמנות סבירה לעיין בחוזה בנסיבות אלו, על סוכן המכירות להשאיר את החוזה בידיו כדי לאפשר לו להתייעץ עם אדם אחר, ורק אם הצרכן מעוניין בכך, לשוב לביתו לצורך החתימה על החוזה. בית המשפט ביטל את העסקה מפני שבנסיבות ההן העוסק לא מסר, כאמור, עותק של החוזה לעיונו של הצרכן והתנהלות זו מנעה ממנו לשקול כראוי אם הוא מעוניין בעסקה.
(1) קישור לסעיף 5 לחוק
הזמנתי רהיטים בחנות רהיטים, וחתמתי על ההזמנה מבלי להבחין בתנאים הכלליים באותיות קטנות בגב החוזה. למחרת ביקשתי לבטל את העסקה ונאמר לי כי עלי לשלם 25% ממחיר ההזמנה בהתאם לתנאים הכלליים. המוכר לא הסב את תשומת לבי להוראות הנ"ל. האם הדרישה לתשלום דמי ביטול כ
חוק הגנת הצרכן מחייב עוסק לתת הזדמנות סבירה לצרכן לעיין בחוזה לפני החתימה (סעיף 5 לעיל) . בנוסף לחובתו זו, על העוסק לערוך את החוזה באופן שיאפשר קריאה נוחה והבנה. כתיבת תנאים מהותיים של החוזה באותיות קטנות מדי, או בהירות מדי, מונעת מהצרכן כל אפשרות אמיתית לקרוא ולהבין את החוזה לפני החתימה.
תקנות הגנת הצרכן קובעות כי בחוזה אחיד הגודל המינימלי של האותיות יהיה 2 מילימטר, וכללים נוספים:
1. האותיות לא תהיינה נטויות או מוצרות;
2. צבע האותיות יהיה נוגד את צבע הנייר שעליו הן כתובות;
3. הרווח בין השורות לא יקטן מגודל האות בשורה;
4. האותיות בשורות לא תיגענה אחת בשניה.
עוסק המחתים צרכנים על הזמנה או חוזה ערוכים מראש, מבלי להסב את תשומת ליבם לסעיפים שונים המופיעים בגב ההזמנה, אינו פועל בהתאם לדרישת החוק לתת לצרכן הזדמנות סבירה לעיין בחוזה לפני החתימה.
בנוסף, גם אם הצרכן הבחין בסעיפים שבגב החוזה, הרי שאם הם מודפסים בצבע בהיר מדי ביחס לצבע הנייר, או אם האותיות קטנות מדי, הדבר מונע מהצרכן לקרוא ולהבין את הכתוב. במקרה זה, הסעיפים הנ"ל אינם מחייבים את הצרכן והעוסק לא רשאי לדרוש תשלום דמי ביטול.
בית המשפט נדרש לסוגייה בנושא גודל האותיות בחוזה אחיד למכירת יחידות נופש וקבע כי לאור העובדה כי האותיות אינן בגודל המזערי שנקבע בתקנות, הדבר מנע מהצרכן לקרוא ולהבין את תנאי העסקה, והתנהלות זו מהווה הטעיה. בהתאם, קבע ביהמ"ש כי לצרכנים עומדת הזכות לבטל את העסקה כולה ולקבל את כספם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...